Race and the challenge of inclusion
absenteeism among black and brown candidates in Rio de Janeiro in the Enem during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.59901/dntvan73Keywords:
Educational inequalities, Enem, Covid-19, Racial inequalitiesAbstract
In recent decades, the impact of ethnic-racial factors has become central to educational analyses, particularly as a key element in understanding the inequalities in access to higher education in Brazil. The Covid-19 pandemic not only exposed existing vulnerabilities in our health and economic systems but also deepened already recognized social inequalities within our society. This study analyzed data from candidates in Rio de Janeiro state who registered for the National High School Examination (Enem) with the aim of investigating how racial inequality influences the rate of absenteeism, as well as examining the effects of the Covid-19 pandemic on this phenomenon. The results reveal a considerable impact of students' race on absenteeism rates, particularly during the pandemic, when non-white candidates faced additional challenges that affected their participation in the exam. The analysis of the data showed that, even after the process of educational expansion, racial inequalities continue to be a factor influencing whether candidates participate in the exam.
References
ALBUQUERQUE, R. L. F. DE. (2020). Enem durante a pandemia? Um estudo de caso das percepções de docentes da rede estadual de educação do Rio de Janeiro sobre a realização do Enem 2020. Olhar de Professor, v. 23, p. 1–6. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15649/209209213640. Acesso em: 07 nov. 2024.
AMARAL, D. P. DO; MENEZES, J. S. DA S. (2020). Educação Pública no Estado do Rio de Janeiro em tempos de pandemia. Revista Educação Básica em Foco, v. 1, n.1, p. 1-5. Disponível em: https://educacaobasicaemfoco.net.br/NumeroAtual/Artigos/Educacao-Publica-no-Estado-do-Rio-de-Janeiro-Daniela-Janaina.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
AMES, V. D. B.; ALMEIDA, M. L. DE. (2021). Indígenas e ensino superior: as experiências universitárias dos estudantes Kaingang na UFRGS. Sociologias, v. 23, p. 244–275. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/RyzKkWdwLxzxKf94kfb3rfC/. Acesso em: 07 nov. 2024.
BARRETO, P. et al. (2017). Entre o isolamento e a dispersão: a temática racial nos estudos sociológicos no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, v. 5, n. 11, p. 113–141. Disponível em: https://rbs.sbsociologia.com.br/rbs/article/view/320. Acesso em: 07 nov. 2024.
BARROS, F. C.; DE PAULA VIEIRA, D. (2021). A. Os desafios da educação no período de pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 826–849. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/22591. Acesso em: 07 nov. 2024.
BERGAMASCHI, M. A.; NABARRO, E. A.; BENITES, A. DOS S. (2013). Estudantes indígenas no ensino superior: uma abordagem a partir da experiência na UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/199003. Acesso em: 07 nov. 2024.
BRASIL. (2012). Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília: Presidência da República. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/L12711.htm. Acesso em: 07 nov. 2024.
CARNEIRO, V. L. (2012). As Avaliações Estandartizadas e o Papel do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) na Etapa Final da Educação Básica. Revista Exitus, v. 02, n. 01, p. 217–230. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/84/84. Acesso em: 07 nov. 2024.
CARVALHAES, F.; RIBEIRO, C. A. C. (2019). Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo social, v. 31, p. 195–233. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/xwLJY7HjWj6DZrbG85cPwgp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 nov. 2024.
CIRENO, Flavio; GUIMARÃES, Henrique. (2009). Raça educação e alcance escolar no Brasil 1995-2007. In: XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, 2009. Disponível em: https://cdsa.aacademica.org/000-062/620.pdf. Acesso em: 07 de nov. 2024.
CURY, C. R. J. (2020). Educação escolar e pandemia. Pedagogia em ação, v. 13, n. 1, p. 8–16. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/download/23749/16761. Acesso em: 07 de nov. 2024.
DA SILVA, R. H. D. (2007). Inclusão e políticas afirmativas em educação para um Brasil pluricultural: Reflexões sobre povos indígenas e ensino superior. Educação, v. 30, n. 61, p. 93–107. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/848/84806105.pdf. Acesso em: 07 de nov. 2024.
DE QUEIROZ, M.; DE SOUSA, F. G. A.; DE PAULA, G. Q. (2021). Educação e Pandemia: impactos na aprendizagem de alunos em alfabetização. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1–9. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6057. Acesso em: 07 de nov. 2024.
FARBELOW, M. V. (2015). Educação e raça: acesso e trajetória escolar de negros e não-negros na Educação Básica. ResearchGate. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Marcus-Farbelow/publication/281824536_Educacao_e_raca_acesso_e_trajetoria_escolar_de_negros_e_nao-negros_na_Educacao_Basica/links/55f9a31d08aeafc8ac26d7f9/Educacao-e-raca-acesso-e-trajetoria-escolar-de-negros-e-nao-negros-na-Educacao-Basica.pdf. Acesso em: 07 de nov. 2024.
HASENBALG, C. A.; DO VALLE SILVA, N. (2003). Origens e destinos: desigualdades sociais ao longo da vida. Rio de Janeiro: Topbooks.
HASENBALG, C. A.; SILVA, N. DO V. (1990). Raça e oportunidades educacionais no Brasil. Cadernos de pesquisa, n. 73, p. 5–12. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1092. Acesso em: 07 de nov. 2024.
IBGE, G. DE I. S. (2022). Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil (2a edição). Rio de Janeiro: IBGE, p. 1-16. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101972_informativo.pdf. Acesso em: 07 de nov. 2024.
KOHATSU, L. N.; SAITO, G. K.; ANDRADE, P. F. DE. (2021). Imigração, mídia e xenofobia: A ameaça imaginária em questão. Teoria crítica, violência e resistência, p. 125–146. Disponível em: https://openaccess.blucher.com.br/article-details/07-22542/. Acesso em:
OLIVEIRA, F. R.; RAPOSO, I. P. DE A.; SILVA, J. L. B. A. DA. (2023). O comportamento familiar pode afetar o desempenho escolar e aspirações futuras dos estudantes de raças distintas? Economia e Sociedade, v. 32, p. 669–689. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ecos/a/QSqjkYs4w6jTVVnkgMZmwPR/. Acesso em: 07 de nov. 2024.
OLIVEIRA, T. S. DE. (2016). O Enem: Breves Considerações sobre a Importância Avaliativa e Reforma Educacional. Educação por Escrito, v. 7, n. 2, p. 278–288. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/porescrito/article/view/23995. Acesso em: 07 de nov. 2024.
PARSONS, T. (1970). Equality and inequality in modern society, or social stratification revisited. Sociological Inquiry, v. 40, n. 2, p. 13–72. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1475-682X.1970.tb01002.x. Acesso em: 07 de nov. 2024.
PICANÇO, F. S.; DA COSTA, A. L. (2023). Revisitando ações afirmativas. Revista Vértices, v. 25, n. 1, p. e25118089–e25118089. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/18089. Acesso em: 07 de nov. 2024.
PICANÇO, F.; MORAIS, J. (2016). Estudos sobre estratificação educacional: síntese dos principais argumentos e desdobramentos. Educação & Sociedade, v. 37, p. 391–406. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/jwGNkTsfRW3Z6T8gskW3JLN/. Acesso em: 07 de nov. 2024.
RIBEIRO, C. A. C. (2006). Classe, raça e mobilidade social no Brasil. Dados, v. 49, p. 833–873. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/5PnmRBJ4MxnkTzss59gPgzq. Acesso em: 07 de nov. 2024.
RIO DE JANEIRO. (2020). Decreto nº 46.970, de 13 de março de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias de prevenção ao contágio e de enfrentamento da propagação decorrente do novo coronavírus (Covid-19), do regime de trabalho de servidor público e contratado, e dá outras providências. Rio de Janeiro: Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro, 23 de março de 2020. Disponível em: https://pge.rj.gov.br/comum/code/MostrarArquivo.php?C=MTAyMjE%2C. Acesso em: 07 nov 2024.
RUSSO, K.; DINIZ, E. A. (2020). Trajetórias indígenas na universidade: O direito ao ensino superior no Rio de Janeiro. Education Policy Analysis Archives, v. 28, p. 73. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/download/4708/2438/22337. Acesso em: 07 de nov. 2024.
RUSSO, K.; PALADINO, M. (2016). A lei n. 11.645 e a visão dos professores do Rio de Janeiro sobre a temática indígena na escola. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 67, p. 897–921. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ddSPjhRCgGSBhLd7DFSr7LN/. Acesso em: 07 de nov. 2024.
SANTOS JÚNIOR, I. B. DOS. (2020). Percepção de alunos e professores da Seeduc/RJ sobre o ensino on-line de caráter emergencial durante a pandemia. Educação Pública, v. 20, n. 30, p. 11. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/30/percepcao-de-alunos-e-professores-da-seeducrj-sobre-o-ensino-ion-linei-de-carater-emergencial-durante-a-pandemia. Acesso em: 07 de nov. 2024.
SENKEVICS, A. S.; MELLO, U. M. (2019). O perfil discente das universidades federais mudou pós-Lei de Cotas? Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 172, p. 184–208. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/KSvkm3DG3pPZYvpXxQc6PFh/?lang=pt. Acesso em: 07 de nov. 2024.
SILVA, R. H. D. DA; HORTA, J. S. B. (2010). Licenciaturas específicas para formação de professores indígenas nas instituições de ensino superior públicas da Amazônia brasileira: participação e protagonismo compartilhado. Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 1, p. 182–194. Disponível em: https://biblioteca.flacso.org.br/files/2012/07/104.pdf. Acesso em: 07 de nov. 2024.
SOARES, J. F.; ALVES, M. T. G. (2003). Desigualdades raciais no sistema brasileiro de educação básica. Educação e pesquisa, v. 29, p. 147–165. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/JDpHpqdd5J57TxPhXW8mLcg/. Acesso em: 07 de nov. 2024.
SODRÉ, M. O Fascismo da Cor: uma radiografia do racismo nacional. 1. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.
TATAGIBA, J. DE S.; TATAGIBA, L. DE S. (2021). Educação em tempos de pandemia: limites e potencialidades segundo a percepção dos estudantes de uma escola estadual do Rio de Janeiro. EAD em Foco, v. 11, n. 2. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1317. Acesso em: 07 de nov. 2024.
TREZZI, C. (2021). A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia, n. 37, p. 1-14. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18268. Acesso em: 07 de nov. 2024.
VILANOVA, R.; FENERICH, C.; RUSSO, K. (2011). Direitos individuais e direitos de minorias: o Estado brasileiro e o desafio da educação escolar indígena. Revista Lusófona de Educação, n. 17, p. 31–47. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/349/34920906004.pdf. Acesso em: 07 de nov. 2024.