Berta Gleizer Ribeiro's contribution to Brazilian Anthropology in the 20th century
material culture, visual art and social use of Indigenous technology
DOI:
https://doi.org/10.59901/2318-373X/v25n3a4Keywords:
Brazilian anthropology, Indigenous ethnology, Indigenous technologyAbstract
This article aims to explore Berta Gleizer Ribeiro’s life and work, focusing on her contributions to Brazilian anthropology throughout the 20th century. Berta Gleizer Ribeiro (1924-1997) was a Romanian-Brazilian anthropologist of Jewish origin. With a background in geography and history, she worked as an anthropologist, ethnographer, and museologist. Her career contributed significantly to Brazilian anthropology, particularly in material culture and visual arts of Indigenous peoples, and studies on human adaptability, a central theme in ecological anthropology. Berta used studies on material culture and visual arts as the main axis to raise questions about the Indigenous contribution to more sustainable exploitation of natural resources, grounded in traditional knowledge (ethnoknowledge). This knowledge encompassed water and agricultural management, expertise in astronomy, ethnobotany, ethnopharmacology, and a deep understanding of fauna and flora, in addition to Indigenous technologies associated with the “arts of life” such as pottery, spinning, weaving, braiding, and featherwork. Her legacy brings together the most advanced knowledge of her time about the Amazon rainforest and its Indigenous peoples. Throughout her career, Berta also worked on the formation of museum collections in Brazil, served as the creator and curator of exhibitions, and was also a researcher, writer, audiovisual producer, advocate for Indigenous rights, and an active science communicator. Her work provides a fertile ground for establishing dialogues with contemporary studies in the anthropology of materiality and research focused on plant life, reaffirming the relevance of her ideas in understanding the interplay between traditional knowledge and current environmental issues.
References
AMORIM, Maria Stella de. (1998). Berta Ribeiro: Identidade Desana (Homenagem). Boletim da ABA, n. 29.
APPADURAI, Arjun. (2008). A Vida Social das Coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da Universal Federal Fluminense.
CALLADO, Ana Arruda. (2016). Berta Ribeiro: aos índios, com amor: uma biografia. Rio de Janeiro: Batel.
CARVALHO, J.C. de Melo Carvalho; RIBEIRO, Berta G. (1959). Curare: a Weapon for hunting and Warfare. In: BOVET, D. et al. (Orgs.). Curare and Curare-like Agents. Amsterdam, p. 34-59.
CLIFFORD, James. (1985). Objects and selves: an afterword. In: STOCKING, G. (Org.).Objects and others: essays on museums and material culture. Madison: The University of Wisconsin, p. 236-246.
COELHO, Haydée Ribeiro; ROCCA, Pablo. (2015). Diálogos latino-americanos: correspondência entre Ángel Rama, Berta e Darcy Ribeiro. 1ª ed. São Paulo: Global
COSTA, Maria Heloísa Fénelon Costa. (1986). O Sobrenatural, o Humano e o Vegetal na Iconologia Mehináku. In: RIBEIRO, Berta G; RIBEIRO, Darcy. 1986. Suma Etnológica Brasileira III: Arte Índia. Petrópolis: Vozes/Finep. p. 239-263
COSTA, Maria Heloísa Fénelon Costa; MALHANO, Hamilton Botelho. (1986). A habitação indígena brasileira. In: RIBEIRO, Berta G; RIBEIRO, Darcy. 1986. Suma Etnológica Brasileira II: Tecnologia Indígena. Petrópolis: Vozes/Finep. p.27-92
DINES, Alberto. (2008). Morte no Paraíso: A tragédia de Stefan Zweig. Rio de Janeiro: Editora Rocco.
FARIA, Luiz de Castro. (1996). Maria Heloisa Fénelon Costa (1927-1996). Anuário Antropológico. v. 21, n. 1, 1997. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/6676. Acesso em: 08 jun. 2024.
FOLHA DE SÃO PAULO. (2020). Obituário, 19 mar. 2020. São Paulo: Folha de São Paulo. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2020/03/mortes-preservou-a-docura-do-mineiro-e-o-amor-pela-família.shtml. Acesso em: 08 jun. 2024.
FRANÇA, Bianca Luiza Freire de Castro. (2019). O Complexo do Curare: Contribuições de um Estudo Antropológico para as Ciências do Século XX. In: STRICKLER, Andrei (Org.). Ciência, Tecnologia e Inovação: Desafio para um Mundo Global 2. São Paulo: Editora Atena.
FRANÇA, Bianca Luiza Freire de Castro. (2023). “Uma civilização vegetal”: a contribuição de Berta G. Ribeiro para a antropologia brasileira no século XX. Tese (doutorado) – Escola de Ciência Sociais da Fundação Getúlio Vargas, Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais.
GELL, Alfred. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon.
GONÇALVES, José Reginaldo dos Santos. (2007). Antropologia dos objetos: Coleções, Museus e Patrimônios. Rio de Janeiro: BIB, p. 5-25.
GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. (2008). Os museus etnográficos, os povos indígenas e a Antropologia: reflexões sobre a trajetória de um campo de relações. In: Museu, Identidades e Patrimônio Cultural. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia. São Paulo, Supl. 7, p. 21-33.
LAGROU, E., VAN VELTHEM, L. H. (2018). Artes indígenas: olhares cruzados. BIB, São Paulo, n. 87, p. 133-156.
MELLO, Rodrigo Piquet Saboia de. (2018). Arte indígena nos livros de Berta Ribeiro: uma sintética discussão na coleção da Biblioteca Marechal Rondon. 6º Seminário de Informação em Arte. Instituto Cervantes, Rio de Janeiro.
MENDONÇA, Ana Waleska P.C. (2000). A universidade no Brasil. Revista Brasileira de Educação, mai-ago 2000, nº 14. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/SjbNJRqbdcVKtgLrFskfxLJ/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 19 dez 2024.
MICHAELIS. (2005). Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos.
MONTEIRO, Maria Elizabeth Brêa. (2024). Berta Gleizer Ribeiro: conciliando o saber e o fazer. Terceiro Milênio: Revista Crítica de Sociologia e Política, vol. 25, nº 3, set-dez 2024.
MORAN, Emílio F. (1994). Adaptabilidade Humana: Uma introdução à Antropologia Ecológica. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
MORGAN, Lewis H. (1877). Ancient Society: Or Researches in the Line of Human Progress From Savagery Through Barbarism to Civilization. Nova Iorque: Henry Holt and Company.
NEVES, Walter. (1996). Antropologia Ecológica: um olhar materialista sobre as sociedades humanas. São Paulo: Cortez.
PACHECO DE OLIVEIRA, João. (2020). Proteger os Índios e Descolonizar a Pesquisa: Darcy Ribeiro como Antropólogo. Revista Mundaú, n. 8, p. 22-41. Disponível em:
RIBEIRO, Berta G. (1957). Bases para uma classificação dos adornos plumários dos índios do Brasil. Arquivos do Museu Nacional, vol. 43, p.59-128.
RIBEIRO, Berta G. (1980). A civilização da palha: A arte do trançado dos índios do Brasil. Tese (Doutorado em Antropologia). Universidade de São Paulo.
RIBEIRO, Berta G. (1981). O artesanato cesteiro como objeto de comércio entre os índios do alto rio Negro, Amazonas. América Indígena, vol. 61, n.2, p. 289-310.
RIBEIRO, Berta G. (1983a). Artesanato Indígena: Para que, para quem?. In: RIBEIRO, Berta G. O Artesão Tradicional e seu papel na Sociedade Contemporânea. Rio de Janeiro: FUNARTE/INF., p. 11-48.
RIBEIRO, Berta G. (1983b). O índio na História do Brasil. Rio de Janeiro: Global.
RIBEIRO, Berta G. (1984a). Arte gráfica Juruna. In: Catálogo da Exposição Arte e Corpo: Pintura sobre a pele e adornos de povos indígenas brasileiros. Rio de Janeiro: FUNARTE, p. 15-82.
RIBEIRO, Berta G. (1984b). Arte gráfica Kadiwéu. In: Catálogo da Exposição Arte e Corpo: Pintura sobre a pele e adornos de povos indígenas brasileiros. Rio de Janeiro: FUNARTE, p. 39-46.
RIBEIRO, Berta G. (1985a.). A Arte do Trançado dos Índios do Brasil: um estudo taxonômico. Belém: MPEG
RIBEIRO, Berta G. (1985b). Museu: Veículo comunicador e pedagógico. Revista Brasileira de Pedagogia, vol. 66, n.152, p. 77-98.
RIBEIRO, Berta G. (1986a). A Arte de Trançar: Dois macroestilos, dois modos de vida. In: RIBEIRO, Berta G.; RIBEIRO, Darcy (Org.). Suma Etnológica Brasileira II: Tecnologia Indígena. Petrópolis: Vozes/ FINEP, p. 283-313.
RIBEIRO, Berta G. 1986b. Artes Têxteis Indígenas do Brasil. In: RIBEIRO, Berta G.; RIBEIRO, Darcy (Org.). Suma Etnológica Brasileira II: Tecnologia Indígena. Petrópolis: Vozes/ FINEP, p. 351-389.
RIBEIRO, Berta G. (1986c). Desenhos Semânticos e Identidade Étnica: o caso Kayabí. In: RIBEIRO, Berta G.; RIBEIRO, Darcy (Org.). Suma Etnológica Brasileira III: Arte Índia. Petrópolis: Vozes/ FINEP, p. 265-286.
RIBEIRO, Berta G. (1986d). A linguagem simbólica da Cultura Material. In: RIBEIRO, Berta G.; RIBEIRO, Darcy (Org.). Suma Etnológica Brasileira III: Arte Índia. Petrópolis: Vozes/ FINEP, p. 15-28.
RIBEIRO, Berta G. (1987a). Museu do Índio, Brasília. Cadernos RioArte, vol. 3, n. 7.
RIBEIRO, Berta G. (1987b). Classificação dos Solos e Horticultura Desâna. Simpósio ABA/ANPOCS/Museu Goeldi: Pesquisas recentes de etnologia e história indígena da Amazônia.
RIBEIRO, Berta G. (1987c). O índio na Cultura Brasileira. Rio de Janeiro: Unibrade/BRADESCO.
RIBEIRO, Berta G. (1988). Dicionário do Artesanato Indígena. Belo Horizonte: Editora Itatiaia/EDUSP.
RIBEIRO, Berta G. (1989a). Museu e Memória. Reflexões sobre o colecionamento. Ciências em Museus, vol.1, n.2, p. 109-122
RIBEIRO, Berta G. (1989b). Arte Indígena, Linguagem Visual. Belo Horizonte: Editora Itatiaia/EDUSP.
RIBEIRO, Berta G. (1990). Amazônia Urgente: Cinco séculos de história e ecologia. Editora Itatiaia/EDUSP.
RIBEIRO, Berta G. (1991a). Ao vencedor, as batatas! Plantas ameríndias oferendas à humanidade. Trabalhos de Antropologia e Etnologia, Fascículo 1- 4, vol.31, p. 99-112.
RIBEIRO, Berta G. (1991b). Coleções Museológicas: Do estudo à exposição. Ciências em Museus, vol. 4, p. 32-41.
RIBEIRO, Berta G. (1991c). Literatura Oral Indígena: O exemplo Desâna. Ciência Hoje. Volume especial Amazônia, p. 32-41.
RIBEIRO, Berta G. (1992a). A Mitologia Pictórica dos Desâna. In: VIDAl, Lux (Org.). Grafismo Indígena: Estudos de Antropologia estética. São Paulo: Nobel. p. 35-42.
RIBEIRO, Berta G. 1992b. As Artes da Vida do Indígena Brasileiro. In: GRUPIONI, Luiz Donisete Benzi (Org.). Índios no Brasil. Brasília: MEC, p. 135-144.
RIBEIRO, Berta G. (1994). Índios do Brasil: 500 anos de resistência (inédito).
RIBEIRO, Berta G.; KENHÍRI, T. (1987). Chuvas e constelações. Ciência Hoje, vol. 36, p. 26-35.
RIBEIRO, Berta G.; KENHÍRI, T. . (1991). Chuvas e Constelações: Calendário econômico dos índios Desâna. Ciência Hoje, Volume especial Amazônia, p. 14-23.
RIBEIRO, Berta G; RIBEIRO, Darcy. (1986a). Suma Etnológica Brasileira I: Etnobiologia Indígena. Petrópolis: Vozes/Finep.
RIBEIRO, Berta G; RIBEIRO, Darcy. (1957). Arte plumária dos índios Kaapor. Rio de Janeiro: Seikel.
RIBEIRO, Berta G; RIBEIRO, Darcy. (1986b). Suma Etnológica Brasileira II: Tecnologia Indígena. Petrópolis: Vozes/Finep.
RIBEIRO, Berta G; RIBEIRO, Darcy. (1986c). Suma Etnológica Brasileira III: Arte Índia. Petrópolis: Vozes/Finep.
RIBEIRO, Darcy. (1977). Os índios e a Civilização. Petrópolis, Vozes.
RIBEIRO, Darcy. (1978). A universidade necessária. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
RIBEIRO, Darcy. (2012). Confissões. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
SHIRATORI, K. (2020). Vegetalidade humana e o medo do olhar feminino. In: Vozes Vegetais. Diversidade, resistências e histórias da floresta. São Paulo: UBU Ed, p. 228-244.
STEWARD, Julian H. (1948a). Handbook of South American Indians. The Circum-Caribbean Tribes. Washington DC: Smithsonian Institution, vol. 4.
STEWARD, Julian H. (1948b). Handbook of South American Indians. The Comparative Ethnology of South American Tribes. Washington DC: Smithsonian Institution, Vol. 5.
VAN VELTHEM, Lucia H. (1997). Berta Gleizer Ribeiro. Anuário Antropológico. Rio de Janeiro, p. 365-372.
VELOSO JR., Crenivaldo Régis. (2021). O “artesanato da produção acadêmica”: histórias, coleções e saberes na trajetória de Heloísa Fénelon’. 2021. Tese (Doutorado em História). Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.